torstai 22. toukokuuta 2014

Nederländerna vs. Finland del 1

Även Nederländerna inte skiljer sig speciellt mycket från Finland och jag nog inte kan säga att jag direkt upplevt någon kulturchock så finns det ju ändå såklart olikheter. Tänkte dela med mig lite av mina observationer. Tänkte börja med något så vardagligt som skillnader i ...

MATBUTIKEN!

Så fort jag åker utomlands är något av det första jag vill göra att gå in i en matbutik. Jag älskar att gå runt och titta på varor som vi inte har hemma, testa nya saker och bli både förvånad och äcklad. Det bästa är när man inte kan språket och man inte har den blekaste aning om vad man köpt men testar iallafall för att paketet ser roligt ut. Jag vet jag låter sju år gammal.. :) 

Nåjo, självklart var ju också Nederländernas matbutiker bland det första jag bekantade mig med och jag kan berätta att en hel del saker skiljer sig från våra K- och S-butiker där hemma.. 

Vi börjar med grönsakerna som sig bör befinner sig genast man kommer in i butiken. Du kan självklart köpa "vanliga" grönsaker men de har oftast en hel VÄGG fylld med färdigt hackade grönsaker i alla möjliga kombinationer. Det är alltså färska grönsaker som nån stackare stått och hackat till dig så att du slipper göra det hemma. Det finns allt från färdiga mixer för speciella grönsakssoppor till grönsaker hackade skilt för sig. Har dock varit lite skeptiskt till dessa och endast prövat på den färdigt hackade löken, vilket var en hit! 




Även potatisen får du färdigt hackad i alla möjliga former.


Man kan även köpa icke-färdigt-hackad färska grönsaker som är färdigt satta tillsammans med de som du behöver för din maträtt. Här pastasås, tomatsoppa och zuccini couscous. Fjantigt eller behändigt? 

Sen går vi över till köttdisken. Förutom att köttet är betydligt billigare här så tycker jag att det bästa är att man kan köpa allt i små förpackningar. Här nedan en kyckling filé packat skilt. Perfekt om man bor själv! 


Överlag så är all matlagning gjord väldigt lätt för holländarna om de vill. Utbudet med halvfabrikat är ENORMT. Såklart behöver man ju inte skära osten själv heller.. (Även om folk nog använder osthyvel här till skillnad från i många grannländer..)


I väldigt många butiker, inte alla dock, får du ta en kopp gratis kaffe medan du funderar på uppköpen. Trevligt! 

En bra sak som jag lagt märket till såhär ur folkhälso-synvinkel är att godishyllan oftast INTE finns bredvid kassorna utan som här LÄNGST bak i butiken. Du bara råkar inte springa på godiset om du int letar efter det. I alla fall i AH och Aldi. 


En annan mycket bra grej ut hälsosynvinkel är att alla produkter som har LÅG fetthalt är BILLIGARE än de med hög fetthalt. Hur bra är int det? Här nedan kan ni tillexempel se samma yoghurt burk av samma märke (ah) varav den ena är fettfri och kostar 59cent medan den med full fetthalt kostar 90cent. Och det gäller ALLA produkter som jag sett hittills iallafall..


Något mindre bra (eller bättre?) ur folkhälso-synvinkel är att man såklart kan ta och köpa med sig vinet och spriten direkt från matbutiken. Antagligen leder det på det stora hela till att folk dricker mer vin men samtidigt känns det så mycket mindre laddat. Ingen aning, men sjukt behändigt är det. Att vinflaskan sedan kostar 3 euro är en annan femma..


Som jag skrivit tidigare är ju maten också mycket billigare och man kan faktiskt komma ganska långt med en 20-lapp, något som passar en fattig utbyteselev som mig. Sen saknar jag förstås rågbröd, piroger, finsk vardagsost, grynost och en massa andra finländska produkter i dessa butiker men man kan nog inte få allt. :) Tycker faktiskt om att gå och handla mat här, kommer nog att sakna det lite när jag åker hem..

Jag har säkert glömt hälften men dethär var vad som ploppade upp i mitt huvud just nu. 

Tot ziens! 
Josefine

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti