tiistai 3. kesäkuuta 2014

3.6 2014

Dagarna börjar ta slut och nu återstår bara två hela dagar i Maastricht innan jag beger mig hemåt mot Finland och jobbet som väntar i Vasa. Dessvärre har jag tvingats sitta i biblioteket en del senaste dagarna eftersom jag har min sista tent på torsdag. I hälsopolitik. 

Bibban är något som skiljer sig hästlängder från de universitetsbibliotek jag besökt tidigare. Jämför med de i Helsingfors är dessa verkligen byggda för studeranden. Fulla med olika typer av läsesalar och områden att studera i, känns som att det verkligen tagit personers olika sätt att lära sig i beaktande. Här nedan tillexempel små färgglada boxar för grupparbeten. 




Bland det bästa är ändå att kring tentveckorna är biblioteket endast uppe för universitetsstuderanden och de förlänger öppethållningstiderna så att huvudbibban är öppen till kl.24 varje dag. Det delas även ut gratis öronproppar till folk om man störs av ljud under de veckorna. 


Något som jag tycker även skulle kunna införskaffas till Helsingfors universitets bibliotek är "Vattenflask-påfyllnings-apparater". Jag vet, man kan fylla på i wcn, men seriöst dessa kan inte vara dyra och ger ganska mycket! En av de allra bästa sakerna är även att man kan printa direkt från sin egen dator, så otroligt smart! 


Dock finns här något skumt. Pissoarer för kvinnor. Ja visst skall det vara jämlikt men kom igen. Denna tar ju upp lika mycket som en vanlig wc men gör det hela bara så otroligt mycket jobbigare och obekvämare.. eller så har jag bara int fattat tekniken ännu?


Dessa löjligt goda kex har jag slukat nu medan jag läst. Kan det månne vara för att de heter "space cookies"? :) nå nää! Lite förvånad dock över namnet, skulle tro att de skulle undvika det här i landet men kanske det lockar folk att köpa? 

suck. Lätt tråkigaste inlägget hittills. Men då har min dag varit ganska tråkig också. Imorgon blir det sista läsdagen och sen måste jag börja förbereda min avskedsfest och börja packa. :( Säljer min trogne cykel imorgon också. 
Nää, nu skall jag nog ta och gå i säng innan jag blir alltför deppig. 

puss&kram
Josefine

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti